انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یک سال پس از پیروزی انقلاب، در روز ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد و در این انتخابات حدود ۱۱ میلیون نفر رأی دادند. گروهی از نمایندگان در همان دور اول حائز اکثریت لازم شدند و گروهی دیگر به مرحله دوم رفتند. به این ترتیب با برگزاری مرحله دوم و انتخابات میان دورهای مجموعاً ۲۶۳ نماینده به مجلس راه یافتند. با انتخاب نمایندگان، اولین دوره مجلس شورای اسلامی در روز سیزده رجب سال ۱۴۰۰ هجری قمری همزمان با میلاد امام علی(ع) (برابر با هفتم خرداد ۱۳۵۹) رسماً افتتاح شد.
با توجه به عبارت شریفه «مَهْبِطَ الْوَحْیِ»، منزل مبارک پیامبر(ص) که محل نزول وحی بود و اهل بیت(ع) در آن پرورش یافتند قابل مقایسه با دیگر منزلها نیست.
انسانهای عادی ظرفیت دریافت وحی و اخبارهای غیبی و علوم الهی از سوی خداوند متعال را ندارند و این مسئله ویژه پیامبران است که پروردگار عزوجل به آنها موهباتی عنایت فرموده است تا به علوم الهی و غیبی شناخت داشته باشند.
«وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإنسان وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إلیه مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» انسانها در باطن خود شناختی ندارند که خداوند متعال از جانشان به آنها نزدیکتر است.
استقلال همهجانبه کشور
اصل استقلال از کفار، ریشه در کلام الهی دارد. آنجا که کلامالله مجید میفرماید:
«وَلَن یجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» (نساء:۱۴۱)
و خدا هرگز برای کافران سلطهای بر مومنان قرار نداده است.
امام خمینى(ره) با توجه به آیه شریفه فوق، استقلال را از مهمترین اصول برنامهریزی توسعه کشور و سلطه فرهنگى را علت عقبماندگى کشورهاى جهان سوم مىدانستند و بارها درباره آن هشدار دادند: «اسلام وابستگى شما را و ما خودمان را به دیگران منکر است، مىگوید نباید صنعت ما وابسته باشد، نباید زراعت ما وابسته باشد، نباید ادارات ما وابسته باشد، نباید اقتصاد ما وابسته باشد، نباید فرهنگ ما وابسته به غیر باشد… مبدأ این همین است که در فکر، وابسته هستیم.»(۱)
چکیده
عدالت و تحقق آن یکی از اهداف آرمانی مصلحان در تمام طول تاریخ بوده است، با این وجود اجماعی در مورد این مفهوم وجود ندارد و اندیشمندان به طرق مختلف سعی در تبیین و تشریح آن داشتهاند. در عین حال تقسیمبندیهای متعددی که در مورد مفهوم عدالت صورت گرفته از جمله اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی به معنای تفکیک کامل حوزههای عدالت نیست و تحقق هر یک بدون دیگری امکانپذیر نیست. در این پژوهشنامه بعد اجتماعی عدالت و چگونگی تحقق آن مورد توجه قرار گرفته است.
خانواده و زندگي اجتماعي افراد
نوجوانان و جوانان قشر عظيمي از جمعيت هر كشور خصوصاً جامعه ما را تشكيل ميدهند. آنان سرمايههاي ارزشمند جامعه و اميدهاي درخشان مملكت تلقي ميشوند و عامل بسيار مهمي در رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور به شمار ميروند و از ايشان انتظار ميرود كه در آيندهاي نه چندان دور مسئوليت عظيم و سنگين اداره چرخهاي مملكت خود را عهدهدار گردند.
آيين مقدس اسلام عنايت خاصي به نسل جوان داشته و آنان رااز جنبههاي مادي، معنوي، اخلاقي، اجتماعي، رواني و تربيتي تحت مراقبت قرار داده است. اولياءگرامي اسلام نوجواني و جواني را در رديف بزرگترين نعمتهاي الهي در زندگي بشر شناخته و به انحاء مختلف به آن توجه نمودهاند. براي نمونه پيامبر گرامي اسلام (ص) ميفرمايند : در قيامت هيچ بندهاي قدم از قدم برنميدارد مگر آنكه به اين پرسشها پاسخ دهد: اول آنكه عمرش را در چه كاري سپري كرده و دوم آنكه جوانيش را در چه راهي صرف كرده است. حضرت علي (ع) ميفرمايند : دو چيز است كه قدر و قيمتشان شناخته نيست مگر آنكه از دست بروند، يكي جواني و ديگري تندرستي.
کی روش در گفت و گو با ایسنا : این رقص آخرمان بود
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: کاری را که با قلبتان انجام میدهید تا آخر به یادتان میماند.کارلوس کیروش در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره صحبتهایش در رختکن که به قول جواد نکونام فضای عجیبی را رقم زده بود، گفت: اتفاقی که آنجا افتاد راجع به قلب و جان ما بود، وقتی شما کاری را با قلبتان انجام میدهید تا آخر به یادتان خواهد ماند.وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به ایران باز خواهد گشت یا خیر؟ گفت: نمیخواهم دوباره وارد این صحبتها شوم. این رقص آخرمان بود.
اقتصاد مقاومتي و راهبرد مناسب حمايت از توليد ملي
چكيده
در اين مقاله نظريات متداول توسعه و نيز رويكردهاي متفاوت صنعتي شدن بررسي شده و با تحليل شرايط تحريم در
اقتصاد ايران، نقش تحريم ها در فرآيند توسعه اقتصادي مورد بررسي قرار گرفته است. با توجه به ناموفق بودن
الگوهاي توسعه پيشنهاد شده از سوي بانك جهاني و IMF به كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران، به بررسي
تجارب الگوهاي توسعه موفق شرق آسيا از جمله كره و ژاپن پرداخته شده است. از آنجا كه اين دو كشور با وجود
ويرانه هاي حاصل از جنگ و فقدان منابع نفت و گاز به سطح بااليي از توسعه دست يافتند و در تحقق عدالت و
همبستگي اجتماعي نسبت به الگوهاي نئوليبرال موفق تر عمل نمودند، مطالعه تجارب آنها ارزشمند است. در اقتصاد
مقاومتي نيز بايد بتوان با چشمپوشي از درآمدهاي حاصل از نفت و گاز و وجود تحريم، الگوي توسعه صنعتي بومي
مبتني بر پيشرفت توام با عدالت تدوين نمود. همچنين در اين مقاله راهبرد حمايت از توليد ملي در شرايط تحريمي
مورد بررسي قرار گرفت كه در اين شرايط تقويت همبستگي دورني، حداقل نمودن تنشهاي اجتماعي، تحقق عدالت
اجتماعي و برابري، دخالت آگاهانه و با برنامه دولت، منع مبادله آزاد سرمايه، اقتصاد توليد محور، ايجاد دولت عاري
از فساد و هدايتگر بازار ، جايگزيني واردات، تعاون به جاي رقابت ناسالم دروني، استراتژي حمايت عام از تمام
صنايع بخصوص صنايع استراتژيك و نيز كشاورزي به جاي پيروي از مزيت نسبي و حذف تعرفه هاي مدل
ريكاردويي تجارت، گسترش تحقيق و توسعه، هدف گزاري صنعتي و كنترل اعتبارات از سوي دولت بعنوان پيشنهاد
ارائه شده است. روش تحقيق مقاله کتابخانه ای بوده و از طريق تحليل محتوا و استقرا به بررسی مسئله می پردازد.
تعداد صفحات : 12